Fanny Lecluyse op Currex-zolen

Gepost op: 27/11/2014

Sedert enkele maanden doet ook Belgiës zwemtrots Fanny Lecluyse haar kracht- en looptrainingen op Currex-zolen.

Fanny riep vorige zomer ons advies in naar aanleiding van:

  • haar ambitie om te presteren in het najaar op de voor haar belangrijke kampioenschappen (de Belgische en Franse, en het WK kortebaan in Doha, Qatar)
  • haar wens om optimaal cardio- en powertraining te kunnen blijven doen, ter voorbereiding daarop
  • de pijn aan haar voet, die haar hinderde op training

Na opmeting van haar voetprofiel en beenas in RUNNING AND MORE paste zij de voor haar aangewezen Currex-zolen RunPro High, die haar onmiddellijk een zeer comfortabel gevoel gaven. Blij verrast van dit effect en gemotiveerd om weer de talloze sprongenreeksen af te haspelen en de kilometers looptraining aan te vatten trok ze met de blauwe doos huiswaarts. Enkele dagen nadien al kregen we van haar de spontane feedback ‘…ik vind het wel een goed gevoel hebben’ en dat de pijn uit haar voet weg was.

Recent nog, in november, na het verbreken van 3 Belgische records op de Franse Kampioenschappen liet ze weten: “Sinds ik die zolen draag, heb ik geen last meer van mijn voet!”

fanny currex

cure – prevent – perform

Wat doen de Currex-zolen nu eigenlijk? Een kort woordje uitleg.

Als je klacht ergens gerelateerd is aan voetinstabilitiet, gelijk waar de pijn zich situeert (want dit kan even goed ter hoogte van de knie of andere gewrichten of spieren zijn), DAN zijn de Currex-zolen DE OPLOSSING.
We zien heel vaak, ook bij klachtenvrije atleten, dat de voetstabiliteit verminderd is. Dit is voornamelijk het gevolg van het dragen van schoeisel.

Bijgevolg zijn de Currex-zolen, die zorgen voor een activering van de spieren van het voetgewelf, ALTIJD aangewezen (voor iedereen, ook zonder klachten), in eerste instantie blessurepreventief en in tweede instantie voor het grote comfort.

Wat is voetinstabiliteit?
Als een voet instabiel wordt genoemd wil dit zeggen: hij volgt bij een stap niet het natuurlijke afrolpatroon. Dit kan zich voordoen zowel bij mensen met pronatie als met supinatie, en is gewoon een gevolg van het feit dat de KLEINE voetspieren onvoldoende werken.
Daardoor wordt er meer actie gevraagd van de GROTE spiergroepen, die eigenlijk bewegingsspieren zijn en geen stabiliteitsspieren. Het gevolg is dat deze grote spiergroepen meer belast worden en zo gevoeliger worden aan kwetsuren, zoals bvb achillespees- of scheenbeenvliesontsteking. Deze twee veel gehoorde klachten in RUNNING AND MORE zien we eerder bij proneerders. Bij supineerders resulteert onvoldoende voetstabiliteit eerder in een vergroot impact op de botten en gewrichten, hetgeen op termijn kan leiden tot kraakbeenletsels of stressfracturen.

Meer uitleg over de werking van de Currex-zolen en wat ze voor jou kunnen betekenen vind je hier.

 

Het recente palmares van Fanny Lecluyse: 8 Belgische records in één maand!

  • 8/11/14: Tweemaal goud op het Belgisch Kampioenschap 25m bad in Gent en verbreking van het 16 jaar oude Belgische record van Becue op de 100m schoolslag (1’05”90). Hiermee wordt ze 11e plaats op de wereldranglijst!
  • 22/11/14 Driemaal goud op de Franse Kampioenschappen 25m bad in Montpellier, o.a. op de 100m schoolslag.
    – Ze verbeterde haar eigen Belgisch kortebaanrecord op de 50 meter schoolslag (30”67).
    – Op de 200m schoolslag won ze in 2’21”07, zeven honderdsten beter dan haar eigen Belgisch record (2’21”14) dat ze in 2011 vestigde.
    – Op de 100m wisselslag snoepte ze met 1’00”84 het Belgisch record van Kimberly Buys af.
  • December 2014: Op het WK in Qatar zwemt Fanny in de reeksen naar (opnieuw) een Belgisch Record op de 200m schoolslag. Ze werd daarin vierde in 2’20″13. Ze haalt er ook een nieuw Belgisch Record op de 50m schoolslag én op de 100m schoolslag (in twee keer: eerst naar 1’05″21 in de reeksen, en naar 1’04″87 in de finale).