Ketonen bij duursport

Gepost op: 03/05/2019

Vandaag werden de onderzoeksresultaten van Professor Peter Hespel gepubliceerd rond de inname van ketonen bij duursport. Ze zouden duidelijk prestatiebevorderend werken.

Zijn ketonen het (geheime) wondermiddel van het succesverhaal van wielerploeg Quick Step?

Wij geven je graag de volledige, deskundige toelichting!

 

Waar vindt het gebruik van ketonen zijn oorsprong?

De ketonen werden ontwikkeld begin de jaren 2000 voor het Amerikaanse leger om de troepen continu mentaal en fysiek paraat te houden.

 

Wat zijn ketonen?

In ons lichaam hebben we 3 klassieke brandstofbronnen; koolhydraten, vetten en eiwitten, maar intussen worden hier de ketonen als vierde aan toegevoegd.

 

Waar komen ketonen vandaan?

De voornaamste energiebron van ons lichaam is glucose. Als deze voorraad is opgebruikt door te vasten of door een lage koolhydraatinname, schakelt ons lichaam over op een andere energiebron. Het schakelt dan over op de afbraak en verbranding van vetten. Het is bij dit proces dat ketonen vrijkomen als afbraakproduct.

 

Wat is het grote voordeel bij duursport?

Ketonen (keton-esters) zijn een super brandstofbron voor ons lichaam, zeker voor duursporters. Bewegingsfysioloog Professor Peter Hespel (KU Leuven) heeft samen met zijn team onderzoek gedaan naar de effecten van ketonen. Hieruit bleek dat ketoneninname de prestatie bevordert en het recuperatievermogen verhoogt, waardoor duursporters gemiddeld 15% beter kunnen presteren.

18 proefpersonen deden mee aan een gesimuleerde Tour de France, ingedeeld in twee groepen van 9. De ene groep leverde inspanningen op een fiets zonder ketonen, de andere groep mét.

Na 3 weken bleken de proefpersonen die ketonen gebruikten

– veel minder symptomen van vermoeidheid te vertonen

– beter te presteren

– veel beter te kunnen blijven eten en

– veel sneller te recupereren.

 

 

Wat zijn de effecten precies?

Als je een flesje van 25 gram drinkt, kunnen de ketonenwaarden in je bloed al binnen het halfuur (individueel verschillend) stijgen met 3, 4 of zelfs 5 millimol per liter.

Deze stijging komt overeen met de effecten van ongeveer een week vasten. Qua intensiteit en impact op je levenskwaliteit is dit een enorm voordeel. Bovendien haalt een week vasten maar een gemiddelde stijging van 2 millimol per liter.

 

Is dit voor iedereen aan te raden?

Eerst en vooral is deze vloeibare energieshot niet lekker en vrij dik van consistentie.

Anderzijds werkt het zeker prestatiebevorderend en staat het niet op de dopingslijst van het WADA.

Tot op heden zijn er geen wetenschappelijke bewijzen dat ketonen in de aanbevolen hoeveelheid (max. 3 dosissen van 25 gram per dag) een schadelijke nevenwerking zouden hebben op het lichaam of op de prestatie bij gezonde personen. Bij patiënten met diabetes type I of gevorderde type II kan het zorgen voor een bloedglucoseverlaging.

Daarnaast moet je de financiële mogelijkheden hebben. Een kuur loopt al snel op richting duizenden euro’s. Het gaat om het pure, onbewerkte product van HVMN dat 99 dollar voor 3 flesjes kost en niet om de vele producten die tegenwoordig op de markt zijn. Het is echt niet gelijk welk product je neemt!

Experimenteren op je eentje zouden we ten stelligste afraden. Bekijk dit individueel met een specialist in voedings- en trainingsleer. Timing is bvb. heel erg belangrijk. Zo zal je eerder nadeel hebben bij inname van ketonen net voor de wedstrijd. Daarnaast kan het grote verschil gemaakt worden via de recuperatie na een submaximale inspanning.

Ook aanstippen:  Het onderzoek werd gevoerd bij 18 proefpersonen, studenten. Extrapoleren naar de volledige bevolking  of naar jou individueel kan niet zomaar: Als je inname overweegt, doe dit onder (medische) begeleiding.

 

Heb je vragen rond het bevorderen van je prestaties via je voeding?

Neem contact met charlotte.hoeman@runningandmore.be. Bekijk wat zij voor je kan betekenen op de pagina over sportvoedingsadvies.

Charlotte Hoeman, Sportdiëtiste RUNNING AND MORE

 

Referenties:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/03/peter-hespel-2-vraag-en-antwoord/

https://sporza.be/nl/2019/03/27/ketonen/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/31039280/?i=1&from=hespel#fft