Magerzucht in het peleton

Gepost op: 25/04/2016

Het onderwerp ‘Magerzucht in het peleton’ is meer dan actueel. Voor een sportmedisch testcenter met een cyclist als diëtist leent het zich dan ook tot een passend nieuwsbericht.

Nu het Vlaamse klassieke voorjaar achter de rug is komen de lichtgewichten aan de beurt in de Ardennenklassiekers. Voor dit type wielrenners is het lichaamsgewicht en vooral het vetpercentage van groter belang dan voor klassieke renners, bij wie vooral de maximale kracht wordt aangesproken. Het sleutelwoord hierbij is ‘watt’, of beter nog ‘watt per kilogram lichaamsgewicht’.  Als je vlot 400 watt kan wegtrappen met een lichaamsgewicht van 80 kilogram, zal je met het leveren van dat zelfde vermogen automatisch veel harder gaan bergop als je 20 kilo lichter bent. ‘Watt/kg’ is bijgevolg het enige dat telt voor heel wat wielrenners met klimambities. Daardoor zijn ze alsmaar meer obsessief met hun gewicht bezig, maar dit is natuurlijk balanceren op een dunne koord. Het ene gestel kan gemakkelijk een extreem laag vetpercentage aan, het andere kan het er zeer moeilijk mee hebben.

 

art2

 

Algemeen raad ik aan om te streven naar een vetpercentage van 8 tot 10%. Het risico dat ontstaat bij wielrenners die daar NOG onder willen duiken is het ontwikkelen van eetstoornissen tot zelfs een irreversibele hormonenbalans op langere termijn. Magerzucht kan immers tot osteoporose leiden. Een verminderde botdensiteit doet de kans op breuken toenemen. Zeker bij zeer jonge wielrenners is het af te raden van te streven naar een extreem laag vetpercentage, omdat osteoporose een onomkeerbaar proces is en deze groep hierdoor vaak al op jeugdige leeftijd een beendergestel hebben van een zestigjarige.

Om extra gewicht te verliezen ga je focussen op gezonde voeding en het schrappen van vooral de koolhydraten. Dit gaat altijd gedeeltelijk ten koste van je kracht. Daarom adviseer ik om enkel bij het avondmaal de koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappel,…) te schrappen, om overdag wel nog voldoende brandstof op te nemen en over te hebben. Types als Froome kunnen het zich wel permitteren om gedurende een bepaalde periode echt GEEN koolhydraten te eten. Dit noemt men het ketogeen dieet, dat enkel mogelijk en verantwoord is onder een zeer strikte professionele begeleiding en bewaking, waarbij alle voeding wordt afgewogen. Het is ook psychologisch zwaar om volgen en in het dagelijks leven voor velen niet houdbaar. Denk maar aan Wiggins.

 

art

 

Algemeen raad ik de cyclisten in ons Belgenlandje aan om een evenwicht te zoeken naar een gezond vetpercentage. In onze regio moet er relatief weinig echt zwaar of langdurig geklommen worden en speelt vooral maximale kracht een grote rol in de ritten. Daarom ook moet je niet de grens en het risico gaan opzoeken door te gaan goochelen met een extreem laag vetpercentage.

Je goeie vorm zal je bewijzen door op de trappers te blijven, meer dan door er bij aanvang van de rit ‘scherp’ op te staan!

Wil je op een verantwoorde manier naar jouw gezond vetpercentage toe werken? Wil je afvallen met de bedoeling sportief beter te gaan presteren? Laat je dan bij mij begeleiden. Ik zal graag mijn eigen kennis en expertise met je delen.

 

nieuwsbericht

 

Om specifiek dit dieet voor een lager vetpercentage gecontroleerd toe te passen, zal ik op een eerste consult na een grondige intake en onderzoek van alle voor jou relevante parameters, in overleg met jou eerst je doelstelling vastleggen en daarna de juiste en gedetailleerde  voedingsschema’s voor je opstellen. Deze kan ik -zo gewenst- met je opvolgen tot het bereiken van je streefgewicht en eventueel ook daarna.

Neem contact met me op via tom.vandenbussche@runningandmore.be

Om meer te weten over mijn persoon als sportman en diëtist, kan je ‘dit artikel‘ raadplegen.

 

Tom Vandenbussche, sportdiëtist bij RUNNING AND MORE, wielrenner bij Elite zonder Contract.