Verantwoorde gewichtsbeheersing

Gepost op: 14/03/2015

RUNNING AND MORE is al langer een referentie voor algemeen en sportspecifiek voedingsadvies. Sedert kort krijg je bovendien via de Aeroman Professional de meest exacte informatie over je gewichtsbeheersing, indien gewenst in combinatie met trainingsadvies. De Aeroman Professional is het unieke toestel dat we gebruiken voor de analyse van je stofwisseling. Meer over deze analyses vind je op onze pagina ‘Inspanningstesten’.
We brengen hier onder het verslag van Heleen, die ons consulteerde voor een dergelijke stofwisselingsanalyse, en dit in haar persoonlijke blog ‘Happy food en moving feet’ postte.

 

“Wanneer draait mijn vetverbranding op volle toeren? RUNNING AND MORE zoekt het uit!13 februari 2015

Op zaterdag 31 januari stond ik om 7u30 op; ja, veel te vroeg voor het weekend! Maar het had een goed doel… 3 uur later stond ik op de loopband bij RUNNING AND MORE in Brugge voor een stofwisselingsanalyse met de Aeroman Professional. De laatste maaltijd moest ik drie uur op voorhand nemen, dus vandaar de vroege wekker!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

De hoofdreden waarom ik deze test wou doen, was te weten

  • hoe goed (of slecht misschien) ik mijn looptrainingen doe,
  • wanneer ik het meest vet verbrand,
  • hoe het zit met mijn calorieënverbranding en
  • hoe ik nu een betere conditie kan krijgen.

Wel, deze test leert het me allemaal!
Aeroscan, de software van Aeroman Professional, analyseert op een heel accurate manier je energiestofwisseling. Je komt snel veel te weten over je (maximale) zuurstofopname en de verhouding tussen je koolhydraten- en vetzuurverbranding.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Hoe ging de test in zijn werk?

Na een korte intake was het tijd om te ‘oefenen’ met het mondstuk, terwijl mijn energieverbruik in rust gemeten werd. Daarna begon het lopen op de loopband, telkens in blokjes van 4 minuten. De laatste 30 seconden van elk blokje ademde ik door het mondstuk. Hierdoor kregen we informatie over mijn zuurstofopnamevermogen (VO2), percentage vet- en koolhydratenverbranding, de verhouding tussen de hoeveelheid uitgeademde CO2 en ingeademde O2, mijn ademfrequentie en hartfrequentie. Na elk blokje werd de snelheid met een halve km per uur verhoogd. Ik startte bij 7.5 km/u en ging door tot 10.5 km/u. Deze snelheden worden individueel bepaald en aangepast.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mijn ervaring?

Wat was ik moe zeg! 🙂 Maar dat was het allemaal waard toen ik het rapport onder ogen kreeg. Heel uitgebreid, boordevol nuttige informatie én een plan voor hoe het nu verder moet. In het rapport stonden veel cijfers, met de nodige uitleg erbij natuurlijk, maar vooral heel belangrijk… de conclusies!

1. Ik weet nu wanneer mijn vetverbranding optimaal (maximaal) verloopt: ideaal als het doel van je looptraining afvallen is! Op dat tempo kan ik herstellopen of langzame duurloopjes doen in functie van mijn gewichtsvermindering.

Stofwisseling Heleen

2. Ik weet op welke snelheid mijn anaerobe drempel ligt. Op dat moment verbrand ik geen vet meer, maar puur suikers. Dit verloopt door de hogere intensiteit voornamelijk anaeroob (dat is zonder tussenkomst van zuurstof), waardoor veel lactaat geproduceerd wordt. Hier begin ik dus sterk te verzuren. Dit tempo kan je best maar drie kwartier à 1u lopen, afhankelijk van je maximale anaerobe capaciteit. Bij mij ligt deze drempel jammer genoeg al op 10.3 kilometer… Hieraan wil ik dus graag werken. Dit komt ook overeen met mijn overslagpols (namelijk 188).

3. Mijn rustmetabolisme werd berekend, waardoor ik weet hoeveel kilocalorieën ik per dag ongeveer verbrand, opnieuw handig als je wil afvallen, of wanneer je net niet wil afvallen natuurlijk.

4. Om mijn aerobe capaciteit en vermogen te verbeteren kreeg ik een gedetailleerd trainingsschema, helemaal gebaseerd op mijn individuele waarden uit deze test. Het bestaat uit veel langzame duurlopen en andere trainingen met korte, intensieve prikkels. Met dit schema zal ik na verloop van tijd mijn uithouding en basissnelheid kunnen opdrijven en zo mijn drempelwaarden verhogen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Wat ik nu ga doen met deze informatie?

Ik ga mijn looproutine omgooien en de voorgestelde trainingen volgen. Dit zal wat planning vergen, want de trainingen zijn iets langer dan mijn normale workouts en dat is zeker niet gemakkelijk in de winter. Nog nooit eerder deed ik intervaltraining, dus dit is voor mij wel iets helemaal nieuws. Ik heb echter een erg groot vertrouwen in RUNNING AND MORE en deze test en ben er zeker van dat dit mijn prestaties nog zal verbeteren!
Mijn volgend doel? Op 16 mei loop ik de Nike Women’s 10K in Amsterdam. Die wil ik graag finishen tussen 50′ en 60’!

Ik wil er je graag op wijzen dat deze test geheel persoonlijk is en je dus onmogelijk besluiten kan nemen uit mijn test voor jezelf. Mijn hartslag ligt bijvoorbeeld van nature tamelijk hoog, maar jouw hartslag kan op datzelfde moment dus helemaal anders zijn. Als je graag meer wil weten dan raad ik deze test bij RUNNING AND MORE heel erg aan!

Referentie: http://happyfoodandmovingfeet.com/2015/02/13/running-and-more-vetverbranding/

 

Om meer te weten over gewichtsbeheersing via een stofwisselingsanalyse kan je vrijblijvend bellen naar 0473/ 24 18 86 of stel je je vragen via info@runningandmore.be. Voor het vastleggen voor een afspraak kan je de zelfde kanalen gebruiken.