Yoga naast je sport: NIEUW in RUNNING AND MORE

Gepost op: 04/05/2019

Op 29 mei starten we met yogalessen: vijf woensdagen na mekaar, telkens van 9:30 tot 10:30. Je krijgt les in een kleine groep, zodat er voortdurend interactie kan zijn, maximaal individuele aandacht en zodat je ook optimaal de expertise van onze lesgever kan benutten.

Waarom yoga in RUNNING AND MORE?

Dankzij feedback van onze sporters zijn we overtuigd van de vele voordelen van yoga op de fitheid. Anderzijds krijgen we ook de vraag. Vermits we als Sports Medical lab al op meerdere fronten en holistisch werken aan de fysieke en de mentale gezondheid, o.a. via osteopathie, training, voeding, coaching, manuele therapie, core stability, … vullen we dit nu bewust aan met yoga.

Zoals Runners World het ook stelt: “Yoga is a fantastic complement for runners. It aids in developing muscular strength, flexibility, and balance, which can reduce the risk of injury, and it also helps you improve your mental focus and breathing efficiency for running. It will improve your performance and help you run stronger for miles.”

 

 

Dit is exact wat RUNNING AND MORE jullie met Leen Vancouillie zal laten ontdekken in 5 lessen. Leen Vancouillie, professioneel yogateacher, opgeleid in Bali en California, aan het woord:  

Wat je doel voor de komende maanden ook wordt: Een ongrijpbaar persoonlijk record scoren, je stress onder controle krijgen of een zeurende blessure uitroeien; yoga kan een cruciaal onderdeel zijn van je plan om sterker te worden.

Het is wetenschappelijk bewezen en wereldwijd erkend dat yoga de gezondheid bevordert door de westerse, biomechanische wetenschap te combineren met de oosterse filosofie.

Niet alleen gewrichten en spieren worden steviger en flexibeler, maar ook je innerlijke functioneren, zowel mentaal als fysiek, wordt gezonder.
Met yoga proberen we de geest stil te leggen en de juiste ademhalingstechnieken te gebruiken om focus en ontspanning te bereiken.

Dankzij de yogahoudingen zal je een directe verbetering ervaren van je flexibiliteit, kracht en uithouding. Yogahoudingen zullen de spiergroepen, die je intensief gebruikt tijdens het sporten, versterken én verlengen.

Veel topsporters doen aan yoga. De meesten starten met als hoofddoel hun flexibiliteit te verbeteren, maar ontdekken snel dat er veel meer positieve effecten zijn: niet alleen op fysiek, maar ook op mentaal vlak.”

 

 

Nog niet overtuigd van de meerwaarde van yoga voor jou als sporter? We zetten nog eens zeven goeie redenen op een rijtje om nu aan te sluiten bij deze lessenreeks!

  1. Je ademhaling controleren helpt tegen verzuring.

Als je tegen je fysieke grenzen aanloopt, begint je lichaam te verzuren. De energieverbranding is niet meer optimaal, je raakt sneller uitgeput. Je kan dit deels voorkomen door je ademhaling te optimaliseren. Yoga helpt je om beter te ademen, de volledige capaciteit van je longen te benutten en meer energie en zuurstof richting je spieren te sturen.

  1. Yoga helpt je om meer beweeglijkheid te creëren.

De mate waarin je lichaam kan bewegen is bij veel sporten onderschat als beïnvloedende factor. Betere mobiliteit en flexibiliteit van je lichaam is een grote plus voor je prestaties en blessurepreventie.

  1. Yoga helpt je dealen met stress.

Sport is emotie. Spanningen kunnen hoog oplopen. Yoga helpt je om ruimte te krijgen tussen de prikkel die je binnenkrijgt en jouw reactie daarop. Dankzij deze ruimte reageer je niet op de automatische piloot, maar maak je een bewuste en weloverwogen keuze. Je bent de baas over je emoties in plaats van je erdoor te laten leiden.

  1. Yoga helpt je om blessures te voorkomen

Iedere sporter heeft met blessures af te rekenen. Je wil het risico natuurlijk beperken. Dit doe je met yoga, want het maakt je lichaam sterker en flexibeler. Maar niet alleen dat. Yoga helpt je luisteren naar je lichaam: Je leert je grenzen duidelijk herkennen. Zo wordt de kans op blessures kleiner.

  1. Yoga maakt je lichaam sterker

Yoga heeft het imago dat het alleen maar gaat om stretchen en ontspannen. Dit is deels waar, maar in de meeste lessen wordt je fysiek ook erg uitgedaagd. Het maakt je lichaam een stuk sterker én je leert de kracht die je hebt beter te gebruiken.

  1. Yoga helpt je om sneller te herstellen

Yoga leert je om je zenuwstelsel te beïnvloeden. Het autonome zenuwstelsel bestaat uit een ‘fight or flight’ modus en een ‘rest & digest’ modus. Het eerste is je stress systeem, het tweede je ontspanningssysteem. Je lichaam moet ontspannen om zich te herstellen, anders lukt dit niet. Veel sporters hebben (chronische) stress, waardoor het herstel van hun lichaam vaak niet optimaal is, wat tot klachten kan leiden. Als je je lichaam bewust in ontspanning kan brengen, bevordert dit je herstel. Daarnaast helpen de houdingen en de ademhaling om afvalstoffen uit je systeem te krijgen, wat ook helpt om je lichaam te herstellen en gezond te houden.

  1. Yoga helpt je om je focus te verankeren in het hier en nu

Focus en concentratie zijn ontzettend belangrijk tijdens het sporten. Zeker als je al een paar uur bezig bent. Het wordt steeds moeilijker om er bij te blijven met je aandacht. Hierdoor is de kans op foutjes groter. Als je je focus kunt houden, ook als je moe bent, dan helpt dit je om betere sportprestaties te leveren.

 

Yoga is voor iedereen. Er is ook geen ervaring vereist!

 

Hoe inschrijven?

Je vult onderstaand document in en schrijft 75€ over op rekening nummer BE77 7381 3008 8742. Na ontvangst van beide is je plaatsje verzekerd en bevestigen wij je dit.

Wat breng je meer naar de les?

  • een open mind
  • gemakkelijk zittende kledij (short of aansluitende broek). Een joggingbroek is minder geschikt.
  • Als je snel afkoelt, breng dan ook een trui en kousen mee.

 

Heb je nog vragen? Mail info@runningandmore.be!

 

(https://www.runnersworld.com/health-injuries/a20806908/how-yoga-can-help-your-running/)