Blaren: Wat doe je er best mee?

Gepost op: 03/04/2020

De eerste warmere zonnestralen, lentekriebels of gewoon de Corona quarantaine: Veel mensen slaan aan het sporten. Er wordt meer gewandeld, gelopen, gefietst,… en soms aan een hogere intensiteit of voor langere tijd, en voor sommigen na een hele periode van relatieve inactiviteit. Het moment om het fenomeen ‘blaren’ te belichten. Evy Bogaert, gespecialiseerd medisch sportpedicure aan het woord.

Iedereen kent ze, maar wat zijn blaren eigenlijk exact?

Een blaar ontstaat door wrijving tussen de opperhuid en de lederhuid. Eerst wordt de huid rood en branderig. De eigenlijke blaar ontstaat als deze huidlagen zich van elkaar losscheuren, waardoor er zich een holte vormt met lymfevocht.

Als de wrijving tijdig stopt, zal de blaar spontaan verdwijnen. Houdt deze druk echter aan, dan zal de blaar zich verder uitbreiden. Na enige tijd kan ze openscheuren, zodat het vocht er uitvloeit. Dit geeft  een open wonde die gemakkelijk kan ontsteken of besmet worden.

Oorzaken?

  • Nieuwe, te strakke, te kleine of te grote schoenen
  • Vochtige huid en warmte
  • Langdurig sporten, wandelen, lopen, …

Risico’s

Een vervelende (druk)blaar op de voet kan leiden tot gewrichts-, spier-, nek-, en rugklachten omdat de pijn soms onbewust dwingt tot een ander – en verkeerd – looppatroon. Niet onderschatten!

Hoe blaren behandelen?

  • Niets doen is in principe de beste behandeling. Als de druk of wrijving stopt, zal de blaar spontaan verdwijnen. Door de blaar dicht te laten is de kans op besmetting nihil. Eventueel kun je de blaar tijdelijk afschermen met een wondpleister (bvb Compeed), die enkele dagen ter plaatste kan blijven en de huid ondersteuning biedt voor een snellere regeneratie.
  • Uitzondering: Pijnlijke en grote blaren op drukplaatsen, zoals de hielen en voetzolen, kun je beter wél doorprikken. Dit voorkomt dat ze openscheuren en eventueel infecteren. Hierbij ga je best als volgt te werk: Reinig vooraf de huid met water en zeep. Doorprik de blaar met een steriele of ontsmette naald, aan de uiteinden van de blaar. Druk het vocht vanuit het centrum van de blaar naar de doorprikte uiteinden en dep het vocht weg. Ontsmet de blaar, bij voorkeur met een waterige oplossing, bvb Chloorhexidine. Dek de huid af met een wondpleister of gaasje. Geen stukjes huid van de blaar verwijderen! Zwelt de blaar opnieuw op, dan herhaal je deze behandeling.
  • Wat met reeds opengescheurde blaren? De wonde goed reinigen en ontsmetten. De losgekomen huid wegknippen, zodat je een gave wondrand krijgt. Breng gedurende enkele dagen een wondpleister of blaarpleister aan. Als je huid niet ontstoken is,  kan de pleister enkele dagen blijven zitten. Het beschermt de wonde tegen vuil en bacteriën.

 

 

Hoe blaren voorkomen?

  1. Laat je voeten maandelijks tot tweemaandelijks door een medisch sportpedicure verzorgen.
  2. Bij aankoop van schoenen: Aanvaard geen enkel gevoel van knelling of ongemak, noch het soms goed bedoelde advies dat je schoenen ‘zich wel zullen zetten’. Nieuwe, juiste schoenen, zouden niet moeten ingelopen worden.
  3. Als je op ons advies, na grondige analyse, beter overschakelt op een ander model of type sportschoen, loop deze dan best even in voor een wedstrijd of langere prestatie.
  4. Draag altijd (ook buiten je sportieve activiteiten!) perfect passende en luchtdoorlatende schoenen.
  5. De Currex–zolen zijn een uitstekend middel tegen blaarvorming, met bewezen doeltreffendheid, zelfs bij de moeilijkste voeten en bij ultra-inspanningen. De bovenlaag ervan is speciaal ontwikkeld voor vochtabsorptie, anti-slip en dus anti-wrijving. Draag het specifieke model in je stapschoenen, loopschoenen, fietsschoenen, schoeisel voor je favoriete bal- of raketsport en pik er meteen ook alle andere comfort van mee.
  6. Kleef preventief tape of blaarpleister op de plaats die gevoelig is voor blaren. Meer info hierover vind je verderop.
  7. Kies zeker sokken zonder naden. Qua materiaal ga je voor synthetisch of de combinatie van katoen/synthetisch, omdat dit er het best voor zorgt dat vocht of zweet doorgelaten en geabsorbeerd wordt.
  1. Draag ALTIJD kousen:
    • Ze beschermen  je huid voor wrijving ten opzichte van de binnenzijde van de schoen.
    • Ze absorberen zweet en voorkomen dus zweetvoeten en schimmelinfecties.
    • Ze voorkomen snelle slijtage van je schoenen.

 

 

Welke tapes en blaarpleisters bevelen we aan?

  • Compeed: bestaat in verschillende soorten en maten afhankelijk van de te behandelen plaats vb. hiel, teen, hallux, onder de voet.
  • 2nd skin, (spreek uit als: second skin), ook in verschillende maten.
  • Re-skin XL, Feetpatch
  • Hansaplast en de verschillende huismerken bij de warenhuizen

Belangrijke richtlijnen bij het gebruik van gelijk welke pleister voor een blaar

Als je de onderste beschermfolie verwijdert, let je erop dat je het kleefoppervlakte niet aanraakt. Kleef de pleister op de blaar en wrijf de randen goed glad, zodat deze niet kan loslaten of aan je kousen/schoenen beginnen kleven. De blaarpleister pas verwijderen wanneer deze vanzelf begint los te laten.

Knip de blaarpleister NIET bij: het hydrocolloïd laagje wordt beïnvloed en verliest aan werking.

Bij extreme belasting is het aangewezen om de blaarpleister extra te bevestigen met tape , bvb Micropore of Mefix, Fixomull.

Cave!! Diabetici of mensen met een onderliggende vaatproblematiek kunnen een verstoord genezingsproces hebben. Vraag mijn advies of dat van een arts.

TIP

Er bestaat ook zoiets als Wandelwol: Een uitstekend preventief middel! Dit product mag je wel nooit rechtstreeks gebruiken op open blaren. In dat geval moet je eerst de wondjes verzorgen en afdekken, vooraleer je ze drukvrij legt met Wandelwol. Advies, gebruik, bevestigen: www.wandelwol.nl of wend je ook gerust tot mij om dit netjes voor jou te doen.

Voor alle informatie sta ik als medisch sportpedicure graag tot jullie dienst! Meer informatie over mijn raadplegingen: klik hier door naar mijn pagina.

Evy Bogaert (0476/338910, evy.bogaert@runningandmore.be)

Of je kan ook je afspraak boeken via de online agenda (bovenaan de homepage www.runningandmore.be)