Time for action

Gepost op: 09/11/2020

Ook mijn racket mag voor onbepaalde tijd terug mijn sportzak in. Ik weet als geen ander hoeveel deugd het doet om te sporten, en niet in het minst voor de sociale contacten die daar bij horen.

Het is net in deze Coronaperiode vol spanning, dat de óntspannende, normale, sociale en sportieve contacten erg welkom zouden zijn. Helaas.

Er is bovendien ook geen concreet perspectief: Wanneer alles terug mag opstarten, kunnen we niet zeggen. Deze periode kan immens veel emoties met zich meebrengen.

 

 

Daarom geef ik als sportpsycholoog graag een leidraad mee in 10 tips. Neem actie hiermee!

We starten bij het begin, met de A van Afwachten.

Afwachten is immers de boodschap. Geduld oefenen. Vertrouwen hebben. En de misschien nog lange tijd van afwachten zinvol besteden: De zinvolle invulling met onderstaande keywords maakt het afwachten aangenamer en -achteraf beschouwd- tot een leerrijke periode.

Aanvaarding: Sommige mensen hebben problemen met de aanvaarding van regelmatig veranderende maatregelen. Die gevoelens en gedachten zijn zeker oké. Het is alleen van belang hoe je ermee omgaat. Sta niet te veel te stil bij wat niet mag. Ondanks alle beperkingen zijn er nog steeds zaken die je wel kan doen. Focus je op het positieve. Steek daar je energie in.

Angst tegengaan: Voor sommige mensen brengen al de onzekerheden en de afzondering angsten met zich mee. Probeer activiteiten te doen om je gedachten te verzetten: Kijk naar een leuke, positieve film. Lees een beklijvend boek. Doe aan meditatie. Doe sportoefeningen thuis. Blijf in contact met andere mensen.

Aanleren: Een nieuwe taal leren of een bepaald gerecht leren maken? Beginnen met een eigen handwerk of een nieuwe hobby? Altijd uitgesteld? Nu is het hét moment: Aanpakken dus. Doe het nu en je zal er veel voldoening uit halen.

Actief blijven of worden: Ondanks het gegeven dat sportclubs en fitnesscentra gesloten zijn, kan je nog steeds actief blijven. Gezond buitensporten is ideaal: lopen, wandelen en fietsen kan iedereen. Doe de grote kuis in of rond je huis of haal je yogamatje boven om wat buikspieroefeningen te doen, gezellig in de living. 

Aandacht: Focus niet te veel op de alarmerende cijfers in de berichtgeving. Verleg je aandacht naar je eigen gezin, je dichte vriendenkring. Besteed aandacht aan positieve berichten, aan wie wel nog gezond is. Laat je aandacht gaan naar de vele zaken die nog goed gaan, en waarvan je kan genieten (bvb. sport op TV).

Appreciatie: We mogen momenteel nog één knuffelcontact hebben. Dit zorgt ervoor dat het aantal en de aard van onze sociale contacten wel degelijk beperkt worden. Dit betekent echter niet dat je de mensen, die niet jouw knuffelcontact zijn, niet meer kan zien. Blijf je sociaal netwerk appreciëren. Doe eens met een paar vrienden een videogesprek. Schrijf een brief naar je oom of tante. Maak een origineel of verrassend postkaartje  voor iemand die er blij mee zal zijn. Zoek creatieve manieren om toch met elkaar in contact te blijven en je appreciatie te tonen. Je zal ze in veelvoud terugkrijgen!

Ademen bij stress: Na de vakantie zullen er terug meer leerlingen van thuis uit les krijgen. Dit is niet altijd evident als thuiswerkende ouder. Dit kan voor veel stress en voor spanningen zorgen. Weet dat je niet alleen bent en dat dit een tijdelijke situatie is. Adem een paar keer diep in en uit als het even te veel wordt.

Animeren: Als gezin kan je je ook samen creatief bezig houden. Hou eens een spelletjesavond of een thema-avond (bvb Mexico met taco’s en guacamole), karaoke of maak een quiz. Er zijn nog zoveel alternatieven die je kan vinden om jezelf en je naaste omgeving te animeren.

Afmaken: Iedereen begint wel eens aan een project en krijgt het niet afgewerkt wegens ‘tijdsgebrek’. Nu kan het een moment zijn om eens verder te doen, geen excuses in te roepen en je opgestartte projecten af te maken of aan een nieuw te beginnen.

Het is uitermate belangrijk dat we niet bij de pakken blijven zitten. De maatregelen zijn nodig om door de Coronatijd te geraken en we moeten ze aanvaarden.

Mijn racket ligt daar ook en ik zal er geen actie mee ondernemen: Ik zoek andere handvaten en kan er jou aanreiken.

Heb je moeite om in deze ‘wachttijd’ alternatieven te bedenken voor je persoonlijke situatie of blijven bepaalde angsten te sterk aanwezig, dan kan je altijd bij mij terecht.

Als (sport)psycholoog ga ik samen met jou op zoek naar hoe jij het anders kan aanpakken. Aarzel niet om je afspraak te boeken (live of online!):

  • via de online agenda (bovenaan de homepage)
  • telefonisch (0472/68.66.52) of via
  • annelies.rogiers@runningandmore.be.

Hou jullie allemaal goed en gezond. En… take action.

Annelies Rogiers, klinisch psycholoog, RUNNING AND MORE

Lees meer:

Psychologische begeleiding

Train je mindset

Biofeedback als mental training tool