Voeding en immuniteit in Coronatijden

Gepost op: 11/04/2020

In deze Coronatijden wordt er veel gesproken over de invloed van voeding op de immuniteit. Op dit ogenblik is er nog veel te weinig geweten over Covid-19, om nu al preventieve maatregelen te gaan opstellen.

Er worden her en der wel ideeën geopperd om de immuniteit te boosten via onze voeding en vitamine-opname.

We bestuderen hier de top 5 ‘fabels of feiten’ en toetsen ze aan de wetenschap en de kritische visie van onze voedingsexpert Charlotte Hoeman.

 

 

  

1. “Neem een extra vitamine C-supplement in, bovenop je groenten en fruit”

Het is alom bekend dat voldoende vitamine C-opname van belang is.

Waarom? Vitamine C

  • is een antioxidant
  • is noodzakelijk voor de vorming van bindweefsel
  • beïnvloedt de opname van ijzer en
  • houdt de weerstand op peil.

Bijgevolg is het voor de algemene bevolking, en niet alleen voor topsporters, personen met een zware fysieke belasting, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, aangewezen om te voldoen aan de aanbevolen dagelijkse inname. Die bedraagt 110 mg/dag.
Hoe kun je hieraan nu voldoen? Zorg voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon, dat rijk is aan groenten (300 gram per dag) en aan fruit (250 gram per dag).

 

 

Zou het dan een goed idee zijn om een vitamine C-supplement als extra in te nemen en om onszelf zo beter te beschermen tegen het Coronavirus?

In een eerste reactie geven we je aan dat een hogere inname dan de aanbevolen hoeveelheid leidt tot:

  • uitplassen van alles wat ‘teveel‘ is
  • mogelijke klachten zoals darmlast, diarree en een verhoogde uitscheiding van oxaalzuur met de urine, wat kan leiden tot nierstenen.

Als je niet zou voldoen aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, om gelijk welke reden, dan is het noodzakelijk om in samenspraak met je arts een vitamine C-supplement in te nemen.

Anderzijds hebben we deze hyperactuele studieresultaten voor jou!

– Het betreft een Amerikaans onderzoek van Anitra C. Carr, uitgevoerd bij 167 patiënten met een sepsis gerelateerde ARDS. ARDS is Acute Respiratory Distress Syndrome, een ernstige longaandoening die kan ontstaan als gevolg van o.a. een Coronavirusinfectie.

Deze patiënten kregen gedurende 4 dagen dagelijks 15 gram vitamine C intraveneus toegediend. Bleek dat dit leidde tot een daling van de mortaliteit.

– Het effect van toediening van 24 gram vitamine C per dag gedurende 7 dagen wordt op dit moment onderzocht in Wuhan, bij 140 patiënten. We moeten nog wachten tot september op de definitieve resultaten.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=covid+vit+c

 

  1. “Drink extra water en warme dranken zoals thee of soep.”

Voldoende water drinken kan hoofdpijn verminderen, zorgen voor een optimale temperatuurregulatie van je lichaam, doet je beter herstellen na inspanning en helpt dus ook bij vermoeidheid, helpt krampen voorkomen en geeft je algemeen een beter, frisser en lichter gevoel!

Op dit moment is het nog niet aangetoond dat een verhoogde vochtinname leidt tot bescherming tegen luchtweginfecties.

Aanbeveling? Drink -zoals anders- volgens dorstgevoel dagelijks minstens 1,5L.

 

  1. “Extra vitamine D verlaagt het risico op luchtweginfecties in beperkte mate.”

Iedereen associeert vitamine D met zonlicht. En dat klopt! De voornaamste bron van vitamine D is inderdaad zonlicht.

Maar waarvoor is die zonlichtvitamine nodig?

  • Vitamine D is essentieel om calcium uit de voeding in ons lichaam op te nemen. Calcium zorgt voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden.
  • Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.

Een vitamine D-tekort bij volwassenen kan leiden tot botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte. Voor elke overweging over extra inname adviseren we je een doktersconsult.

Wat is de algemene aanbeveling? Zorg voor voldoende blootstelling aan de zon door bvb. een dagelijkse wandeling te maken of regelmatig even buiten in de zon te zitten/werken.

Hou wel rekening met de correcte adviezen van UV-protectie voor jouw huidtype en momenteel ook met deze van de overheid in verband met het bewaren van afstand tussen personen en bewegingsvrijheid.

 

Wat kan extra vitamine D doen bij infecties en wat is er hiervan al aangetoond?

Bij personen met een vitamine D- tekort of met astma kan een langdurige vitamine D-inname mogelijks het risico op luchtweginfecties een beetje verminderen.

Bovendien kan het risico op infectie verminderen door een vit. D3-inname van 10.000 IE (Internationale Eenheden) per dag gedurende enkele weken, gevolgd door 5000 IE per dag.

Vitamine D verlaagt immers de virale replicatiesnelheid en verhoogt de concentratie aan ontstekingsremmende cytokines.

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32252338

 

  1. ”Plantextracten zoals Echinacea en look zijn beschermend (super)food.”

Wat er wetenschappelijk is bewezen op dit moment:

  • Het plantenextract Echinacea toont zwakke gunstige effecten op het voorkomen van verkoudheden.
  • Er is ook onvoldoende bewijs om te besluiten dat look preventief kan gebruikt worden.

Onze aanbeveling is dan ook dat je voldoet aan de normen en inname van een gevarieerde en evenwichtige gezonde voeding. Dit is nuttiger en minder duur dan focus op superfoods en supplementen. Maar look en echinecea kunnen vanzelfsprekend wel binnen dit eetpatroon passen!

 Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18450126

 

  1. “Een ketogeen dieet stimuleert de immuniteit.”

Dit is nog niet bewezen!

Een koolhydraatarm dieet kan in sommige gevallen wel absoluut een voordelig effect hebben op het metabolisme en op het lichaamsgewicht, maar de effecten op het afweersysteem zijn op dit ogenblik nog onvoldoende gekend.

Daarom geven we opnieuw de aanbeveling: Zorg voor een gevarieerde en evenwichtige gezonde voeding.

 Bron:https://www.facebook.com/VBVDdietisten/photos/a.405912866172647/2647090918721486/?type=3&theater

 

Conclusies

De toekomst zal uitwijzen via wetenschappelijk onderzoek

– hoe Covid-19 ons te pakken krijgt

– welke rol onderliggende pathologieën en ook medicatiegebruik spelen in de vatbaarheid en in het individuele ziekteverloop

– hoe onze immuniteit hierbij een rol speelt en misschien een vuist kan maken

– hoe onze immuniteit positief kan beïnvloed worden met behulp van voedingsstoffen en supplementen.

Vast staat dat een gezond eetpatroon een belangrijke schakel en van onschatbare waarde is.

 

Tot jullie dienst voor alle voedingsgerelateerde vragen,

Charlotte Hoeman